شبیخون مارسی نانسی المپیک مارسی نانسی

شبیخون: مارسی نانسی المپیک مارسی نانسی لوشامپیونه فرانسه لیگ یک فرانسه

گت بلاگز اخبار فرهنگی و هنری دولت راجع به موسیقی با مراجع صحبت کند ، باید به دخالت‌ سایر نهادها در هنر آخر داد

بهروز غریب‌پور می‌گوید: آقای روحانی به‌رغم همه شانتاژها رای آورد. ما امروز باتوجه به پشتوانه‌ای که دولت دارد انتظار داریم به یک رشته دخالت‌های افراد یا نهادهای

دولت راجع به موسیقی با مراجع صحبت کند ، باید به دخالت‌ سایر نهادها در هنر آخر داد

باید به دخالت سایر نهادها در هنر آخر داد/دولت راجع به موسیقی با مراجع صحبت کند

عبارات مهم : تئاتر

بهروز غریب پور می گوید: آقای روحانی به رغم همه شانتاژها رای آورد. ما امروز باتوجه به اعتبار ای که دولت دارد انتظار داریم به یک رشته دخالت های افراد یا نهادهای غیرمرتبط در فرهنگ و هنر آخر داده شود. .

به گزارش ایلنا، بهروز غریب پور از لزوم یکسان سازی جریان تصمیم گیری و سیاست گذاری در حوزه فرهنگ سخن گفت و آن را مهمترین مطالبه حوزه فرهنگ و هنر از دولت آینده دانست. این کارگردان و نمایشنامه نویس خاطرنشان کرد: افراد یا نهادهای غیرمرتبطی طی این سال ها توانسته اند مجوز و کنسرت لغو کنند و جلوی اجرای نمایش ها را بگیرند یا نمایش فیلمی را که ارشاد به آن مجوز داده؛ متوقف کنند. دولت باید به این رشته دخالت ها در فرهنگ و هنر آخر دهد و بایستی یک کاسه بودن تصمیم گیری در این حوزه اعمال شود.

دولت راجع به موسیقی با مراجع صحبت کند ، باید به دخالت‌ سایر نهادها در هنر آخر داد

غریب پور تصریح کرد: توصیه مهم این است که بازار کار بازیگران و صورت های معروف اگر مصون از این دخالت ها باشد بسیاری از پرسشها صنفی هم به تبع آن می تواند شکل درست تری بگیرد. هنگامی که بازار کار یک صنف و گروه را متزلزل کنند عملا هستی و موجودیت آنها و هرچه که مرتبط با این موارد است تحت تاثیر قرار می گیرد. بنابراین نخستین مساله همین یک کاسه کردن نوع تصمیم گیری جهت فضای فرهنگی و هنری است که من فکر می کنم در راس مسئولیت های آقای روحانی در دولت تازه است.

او با اشاره به مطالبات و انتظارهای اهل فرهنگ و هنر از دولت دوازدهم و وزارت فرهنگ و ارشاد آن گفت: در این شکی نیست که هم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و هم جامعه فرهنگی و هنری بایستی تمام هم و غم خود را براساس بسترسازی جهت تعریف بسیاری از هنرها به کار بگیرند. رسانه ملی ما که این وظیفه را انجام نمی دهد ولی خود اهالی فرهنگ و هنر و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید وظیفه آگاه سازی عمومی را به عهده بگیرند.

بهروز غریب‌پور می‌گوید: آقای روحانی به‌رغم همه شانتاژها رای آورد. ما امروز باتوجه به پشتوانه‌ای که دولت دارد انتظار داریم به یک رشته دخالت‌های افراد یا نهادهای

کارگردان اپرای عروسکی حافظ، ادامه داد: هنگام انتخابات معلوم شد سلیقه رقیب آقای روحانی، خواننده های بی اصل و نسب و هنرمندانی هستند که اساسا دغدغه ملی و فرهنگی ندارند. ولی در مقابل، این سو، سلیقه ها متمایل به فرهنگ فاخر و ارزشمند هست. اعتقاد دارم تعریف هنرهای متفاوت باید تبیین شود. ولی از چه راهی؟ اعتقاد دارم باید مقامات دولتی با مراجع راجع به هنری مانند موسیقی صحبت کنند تا به این فضای آشفته آخر دهند؛ فضای آشفته یعنی اینکه به صورت شبانه روزی از رادیو و تلویزیون موسیقی پخش می شود ولی عده ای هنوز می گویند موسیقی حرام است.

غریب پور ادامه داد: می بینیم که شهرداری پایتخت کشور عزیزمان ایران جهت ساختن تندیس های بی قواره هزینه های بی ربطی کرده و درنهایت شهر را دچار یک قشنگی شناسی سطح پایین و بی اصل و راه اندازی کرده هست. باید هنرهای تجسمی، موسیقی و دیگر هنرها به خوبی تعریف و تبیین شوند که اثبات شود که این هنرها به نفع جامعه است و جهت پیش بردن یک فضای فرهنگی درست باید مردم از آنها آگاه شوند. آگاه کردن مردم اکنون باید در اولویت قرار بگیرد؛ اینکه آیا بایستی کنسرت ها و خواننده ها باشند؟ آیا باید موسیقی در سبد کالای فرهنگی مردم بیاید؟ و آیا در دورترین نقاط کشور امنیت جهت بازیگران و صورت های معروف وجود داشته باشد؟

او با اشاره به اینکه «تبیین این پرسشها تنها به وسیله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امکان پذیر نیست» گفت: نهادهای معتدل و درست که به بالندگی فرهنگی جامعه می پردازند باید به این موارد آگاه باشند. ولی نگاهی که امروز به بسیاری از رشته های هنری وجود دارد غالبا به دور از نیازهای وقت هست. تصور می کنم که سیاست گذاری راجع به هنر در اتاق های بسته انجام می شود ولی این بحث باید به فضای عمومی کشیده شود. و ای کاش رسانه ملی ما در راس وظیفه های خودش، آگاه سازی مردم را قرار دهد. اگر هم نشد، از طرق متفاوت باید این کار را کرد، چراکه این فضاسازی و بسترسازی مهم است.

دولت راجع به موسیقی با مراجع صحبت کند ، باید به دخالت‌ سایر نهادها در هنر آخر داد

کارگردان نمایش اپرای عروسکی لیلی و مجنون با بیان اینکه «البته قطعا نباید تصور کنیم که درست شدن شرایط فرهنگی و هنری کشور فقط جهت جامعه بازیگران و صورت های معروف و فرهنگیان مهم است» گفت: به طور مثال هنگامی که به هنرهای تجسمی اهمیت می دهید طراحی مبلمان و اتومبیل و هواپیمایتان هم درست می شود. اصلا محدود و جزیره ای دیدن هنر غلط است.

غریب پور تاکید کرد: در مورد موسیقی هم همین طور هست؛ هویت یک ملت در گرو آشنایی بزرگانش هست. شعر و موسیقی ما ریشه دار است و اگر این را بشناسیم شاخص هویت ما اوج می رود. اینطور نیست که من هنگامی که به عنوان یک هنرمند حرف می زنم نگاهی به اقتصاد و پرسشها سیاسی نداشته باشم. من مطمئنم که این نوع فضای درست فرهنگی در مولفه های دیگر هم تاثیر خواهد گذاشت.

بهروز غریب‌پور می‌گوید: آقای روحانی به‌رغم همه شانتاژها رای آورد. ما امروز باتوجه به پشتوانه‌ای که دولت دارد انتظار داریم به یک رشته دخالت‌های افراد یا نهادهای

بنیانگذار و مدیر اسبق منزل بازیگران و صورت های معروف کشور عزیزمان ایران یادآور شد: فکر می کنم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تنها مساله من و امثال من نیست؛ ولی به علت اینکه زندگی ما وابسته به هنر است روی این اصل تمرکز می کنیم. وگرنه پرسشها سیاسی، گردشگری و توجه به میراث فرهنگی هم همگی به رشد و اعتلای فضای فرهنگی کمک می کنند.

غریب پور ادامه داد: در سالروز خیام، به عنوان شهروند نیشابور نشان این شهر را گرفتم و بعد از سال ها به این شهر رفتم. شهری مانند نیشابور هفت هزار دانشمند و شاعر دارد که هنوز معرفی نشده اند، بناهایی دارد که در اثر وقت فرسوده شده است اند؛ گردشگری ما باید درست شود و هتل ها و مهمان پذیرها بایستی بتوانند کمک کنند که گردشگری رونق پیدا کند چراکه این پرسشها مطمئنا هویت ملی ما را تضمین کرده و ما را با یک شرایط بهتر اقتصادی و فرهنگی روبرو می کند.

دولت راجع به موسیقی با مراجع صحبت کند ، باید به دخالت‌ سایر نهادها در هنر آخر داد

او همچنین با اشاره به موارد مغفول و نیازمند توجه در حوزه تئاتر، به فضای دانشگاهی اشاره کرد و گفت: اتکا به فضاهای آموزش واقعی هنر به خصوص تئاتر مهم هست؛ داشتن پلاتوهای متفاوت جهت تئاتر و تئاتر عروسکی از الزامات دانشگاهی هست. متاسفانه هیچ یک از دانشگاه های ما پلاتو به اندازه کافی ندارند و فضاهای تمرین و جهت پدیدآوردن نسل تازه بازی دهندگان و بازیگران ندارند. در این شرایط عملا اتکا کردن به یکسری محفوظات و دادن یکسری درجات علمی به افراد جامعه، ما را تهی از نوآوری کرده است.

نمایشنامه نویس و کارگردان اپرای عروسکی رستم و سهراب با بیان اینکه باید کاری جدی در زمینه سالن های تئاتر انجام بگیرد، گفت: سالیانه میلیون ها تومان بودجه جهت احداث سالن ها تخصیص داده شده است می دهیم ولی غالب سالن ها استاندارد نیستند. ما نیازمندیم به آرشیتکت هایمان آموزش دهیم که یک سالن تئاتر نیازمند چه مولفه ها و عناصری است؟ فضای مناسب نمایش تئاتر و نمایش عروسکی اصلا مورد توجه معماران قرار نمی گیرد. اغلب سالن ها تنها بسنده کرده اند به صندلی های گران قیمت و دکوراسیون های فضای تماشاگران و از صحنه غفلت کرده اند. بنابراین اعتقاد دارم مطالبه مهم تئاتر، سرمایه گذاری درست جهت احداث سالن های حرفه ای است.

غریب پور خاطرنشان کرد: تئاتر شخصی جایگاه خود را دارد و تعریف می شود ولی تئاتری که به آن باید بها داده شود و بتواند به عنوان یک تئاتر حرفه ای مطرح شود الزاما نیازمند سرمایه گذاری هست؛ چه سرمایه گذاری بخش شخصی که نیازمند مشوق ها و معافیت های مالیاتی است و چه سرمایه گذاری از سوی بخش دولتی که جزو وظایف دولت محسوب می شود.

او با بیان اینکه «تصور می کنم از نظر فضای تئاتری با توجه به رشد بسیار خوبی که در این سال ها اتفاق افتاده باید به فضای صحنه و تئاتر توجه خاص کنیم تا مشکلاتی که بر سر راه ما وجود دارد مرتفع شود» گفت: مثالی بگویم؛ شهرداری پایتخت کشور عزیزمان ایران میلیاردها تومان صرف ایجاد سالن هایی کرده که از حداقل های حرفه ای بی بهره بوده اند؛ چون کار را به کاردان نمی سپردند و عملا همه سالن ها نه آکوستیک مناسبی دارد و نه صحنه و نه جایگاه تماشاگران. به جای توجه به سادگی و کارایی زیاد تلاش کردند گول زنک باشد و تلاش کردند با یک مبلمان به نظر شیک به مردم بگویند ما سالن افتتاح کرده ایم. بنابراین باید در این زمینه دولت هم نهادهای مرتبط با خود را آگاه کند و هم دانشگاه ها که زیر پوشش وزارت علوم هستند یک بازبینی در درس ها و ساخت فضاهای متناسب با رشد هنر بازیگری و کارگردانی و طراحی نور و صحنه و نظایر آنها داشته باشند.

واژه های کلیدی: تئاتر | فرهنگ | نمایش | موسیقی | بازیگران | فرهنگیان | نمایشنامه | سرمایه گذاری | میراث فرهنگی

دانلود


دانلود فایل ها

نویسنده : getblogs